Oslo
Utdanningsetaten (UDE) ved Oslo kommune har i 2024 samarbeidet med Finnmark Sami Siida og Sara Visit Siida om et tilbud til elever på 5.-7. trinn med tilhørighet på seks ulike barneskoler i Oslo. Deltakelsen i pilotprosjektet har vært koordinert av ansatte i administrasjonen i Utdanningsetaten.

Stor satsing på samisk i LK20 for 5.-7. trinn
UPV-aktivitetene har i 2024 vært koblet på en større satsning på samisk i LK20 for 5. – 7. trinn. Satsingen er et resultat av UDEs samarbeid med Senter for samiske studier på UiT – Norges arktiske universitet. Samarbeidet har som hovedmål å øke kompetansen på samiske tematikker for lærerne i Osloskolen.
I 2023 var satsingen rettet på videregående skoler, og i 2024 er 5. – 7. trinn målet, med særlig søkelys på fagene naturfag, KRLE og samfunnsfag. Det hele er et produkt av arbeidet med Strategi for videreutvikling av samiskopplæring i Osloskolen 2021-2025. Ett av seks hovedmål går ut på at «Osloskolen skal bidra til at alle elever får god kjennskap til og forståelse for samisk kultur, samfunnsliv, historie og språk.» Strategien er utarbeidet i samråd med samisk miljø i Oslo.
Prosjektet i 2024
I 2024 har prosjektet hatt åtte lærere fra seks forskjellige skoler som pilotlærere, og prosjektet har vært delt inn i fire ulike deler:
- Kartlegge behov for hva lærere trenger og mangler av kompetanse og ressurser gjennom intervju med pilotlærere.
- Kompetanseheving for pilotlærere med fire dagers-studietur til Saepmie/Sábme/Sápmi
- Utvikling og gjennomføring av undervisningsopplegg i valgfritt fag med prosessveiledning fra UiT.
- Kort rapport om undervisningsopplegget og det helhetlige opplegget.
Studietur
I rapporten skriver UDE at studieturen til Finnmark var svært vellykket og bestod blant annet av et besøk på Alta museum
hvor det ble fortalt om sjøsamisk kultur og Alta-sakens betydning for det samiske samfunn generelt. Videre reiste de til Kautokeino for besøk på Sámi allaskuvla som hadde laget et faglig opplegg med tre bolker: en om samisk historie og kultur generelt, en om tro og livstolkning i Sápmi, og en om duodji med kort, praktisk innføring. De besøkte også Kautokeino kirke, Sametinget, samt at de hadde en rekke ulike aktiviteter hos Sàpmi Park, før de avslutningsvis besøkte Sara Visit Siida.
Evaluering av tilbudet
I sin evaluering av Ut på vidda tilbudet i 2024, sier Oslo kommune at seks skoler og 200 elever har blitt direkte eksponert for et unikt innblikk i samisk kultur og samfunn gjennom UPV-tilbyderne. Dette vil også ha positive ringvirkninger for andre elever på de aktuelle skolene, både gjennom kunnskapen som lærerne har ervervet etter å ha deltatt i prosjektet, men også gjennom ressurskoffertene (samisk utstyr slik do lassoer, kniver, reinhorn, materiell til duodji, osv.)) som har blitt utdelt til skolene.
Økt kompetanse hos lærerne
Oslo kommune skriver blant annet at
"Det har vært veldig fint for å understreke mangfoldet i Sápmi. Pilotlærerne har også vært ivrige på å dele kunnskapene sine med kollegaer på skolene sine, og vi har allerede sett positive ringvirkninger ut til andre klasser og skoler.
Videre vet vi at det ikke nødvendigvis er lett å være samisk elev i Osloskolen i dag. Mange opplever å bli brukt som ressurspersoner når det er undervisning om samiske tematikker – noen frivillig og mange ufrivillig. Ved å øke kompetansen til lærere gjennom prosjekter som dette, unngår man at dette er faktum for samiske elever i nye klasser de møter. Samehets er også noe man må ta i betraktning når man diskuterer samiske tematikker i Oslo, og økt kunnskap er et av de viktigste grepene UDE som skoleeier og en del av kommunen kan bidra med.
Dette prosjektet har bidratt til å synliggjøre UPV-tilbudene på de deltagende skolene, og flere i Osloskolen generelt har blitt beviste på at dette tilbudet eksisterer i dag. I motsetning til fjorårets prosjekt i Osloskolen som gikk til Oslo Sami skolen (OSS), har årets prosjekt også synliggjort tilbudet for majoritetssamfunnet.
Pilotprosjektet «Reindriftsåret - De åtte årstidene i reindrifta» er et godt tiltak som bidrar til å realisere ett av hovedmålene i strategien Osloskolen jobber etter når det kommer til samisk opplæring. UDE er derfor takknemlige for muligheten til å være med på dette prosjektet, og ønsker å videreføre avtalen til det siste året av prosjektet. "